Prijsuitreiking OnderbouwWiskundeDag en Wiskunde B-dag

Eind juni vonden de online prijsuitreikingen van de OnderbouwWiskundeDag en de Wiskunde B-dag plaats. Het waren twee erg geslaagde bijeenkomsten met het neusje van de zalm, wat betreft wiskundeleerlingen in Nederland.

Tijdens de OnderbouwWiskundeDag gingen leerlingen aan de slag met de concrete vraag: Hoe bouw je in je wijk 200 aantrekkelijke nieuwe woningen voor gezinnen, en zorg je er tegelijkertijd voor dat de wijk groen blijft en het “hitte-eiland effect” zo klein mogelijk wordt? Hiervan maakten ze een ‘promotie-filmpje’ voor de opdrachtgever (de gemeente). De eerste prijs ging naar de leerlingen van het St. Michael College te Zaandam, die een eenvoudig, doch doeltreffend filmpje hebben geleverd, waarbij aan de hand van de plattegrond heldere uitleg wordt gegeven.

De Wiskunde B-dag ging dit jaar over het spel “sprouts”.  In hun werk lieten de leerlingen zien dat ze zowel speltheorie, als het concept van invariantie, konden inzetten om het spel te winnen. De eerste prijs ging dit jaar naar de leerlingen van het Christelijk Lyceum in Delft, die indruk maakten met hun theoretische benaderingen en LaTeX-vaardigheden. Kijk hier voor de volledige top 10.