Voorbereiding op de Wiskunde B-dag

De Wiskunde B-dag is iets anders dan je van een wiskundeles gewend bent. Hier lees wat je van de dag kunt verwachten en waar je op kunt letten.

Tijdens de Wiskunde B-dag ga je samen met klasgenoten op wiskundig onderzoek uit. Je schrijft hier een werkstuk over, waarin je verslag doet van je bevindingen en hoe je daarop bent gekomen. Omdat dit anders is dan sommen maken, hebben we 10 tips voor je op een rijtje gezet.

WiTje-opdracht

Rubric en uitwerkingen

Achtergrond voor docenten

Voor de meeste leerlingen is de werkwijze van de Wiskunde B-dag erg nieuw. Er komen aspecten langs van onderzoek doen die leerlingen niet gewend zijn in het wiskundelokaal: samenwerken, plannen, schrijven, etc.. Door al deze nieuwe indrukken, verdwijnen belangrijke thema’s als wiskundig redeneren en wiskundig schrijven soms naar de achtergrond. Om te zorgen dat ook deze thema’s aan bod komen en dat leerlingen zoveel mogelijk uit de Wiskunde B-dag halen, worden hier een aantal voorbereidende opdrachten aangeboden.

In de bijlagen hieronder staat een aantal lessuggesties. U kunt kiezen voor een huiswerkopdracht (de video hierboven) tot een volledige les, inclusief huiswerk. De lesplannen staan los van elkaar zodat u uw leerlingen in één les op de Wiskunde B-dag kunt voorbereiden.

Lessuggesties

Rubric