Logo Universiteit Utrecht

Wiskunde in Teams

Publicaties

Voor lesmaterialen zie de online verzameling.

Algemeen

  • Drijvers, P. (2011). Wat bedoelen ze toch met… denkactiviteiten? Rubriek (PDF) Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 31(2), 38-41
  • Siersma, D. (2013). Denken en doen, wiskunde op havo en vwo per 2015. Eindrapport van de vernieuwingscommissie wiskunde cTWO (PDF). Utrecht: Freudenthal instituut.
  • Wijers, M. (2016). Het Fizier gericht op … Wiskundewedstrijden voor teams (PDF) Euclides, 92(1)

A-lympiade

  • De Haan, D. and Wijers, M. (1999). 10 jaar Wiskunde A-lympiade – de opstap naar de tweede fase. Utrecht: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
  • Goris, T. (2005). De Wiskunde A-lympiade van het Mill-Hillcollege Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 25(2), 31-32
  • Goris, T. (2010). Metameer doet mee(r) Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 30(2), 12-13
  • Ouboter, T. (2017). Hogere orde denkvragen als aanpak voor begeleiding van probleemoplossende vaardigheden in voorbereiding op Wiskunde Alympiade (pp. 38). Utrecht: Utrecht Universiteit.
  • Stolwijk, R. (2019). Alympiade 2018: Bewust vaccineren in Haarlem (PDF) Euclides, 94(7), 27-29
  • Wijers, M. and Hoogland, K. (Eds.). (1995). Vijf jaar Wiskunde A-lympiade. Utrecht: Freudenthal Instituut.
  • Wijers, M. M. (1998). Krasloten, de voorronde van de A-lympiade Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 17(3), 34-36

Wiskunde B-dag

  • Bekkum, J. v. and Hoorn, M. C. v. (2001). De maan: straks een geval apart? Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 20(4), 16-18
  • Bos, R. (2018). Meetkundige kijk op modulorekenen. Impressie van de wiskunde b-dag-opdracht 2017 (PDF) Euclides, 94(1), 39-42
  • Bos, R. (2020). Warme worm op de wiskunde B-dag (PDF) Euclides, 95(4), 8-11
  • Dullens, D. (2002). De Wiskunde B-dag 2001 (PDF) Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 21(3), 4-7
  • Goddijn, A. J. (2003). 1 + 1 en hoe nu verder? Over de opgave van de Wiskunde B-dag 2002 Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 22(4), 11-16
  • Goddijn, A. J. and Dullens, D. (2002). Op zoek naar de zuinigste rit Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 21(4), 33-38
  • Haan, D. L. d. (2001). De eerste landelijke Wiskunde B-dag Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 20(4), 14-15
  • Tak, S. (2014). Het Fizier gericht op … De Wiskunde B-dag (PDF) Euclides, 90(6), 21
  • Wijers, M. M. (2000). Mobiel bellen bij wiskunde B Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 19(4), 19-26

Onderbouw Wiskunde Dag

  • De Haan, D. (2018). Meer ruimte voor het festival. Onderbouw wiskunde dag 2017 (PDF) Euclides, 93(1)
  • De Haan, D., Doorman, L. M., Jonker, V. and Wijers, M. (2012). De OnderbouwWiskundeDag (PDF) Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 32(1), 12-16
  • De Haan, D., Jonker, V., Wijers, M. and Doorman, M. (2013). Pauzes op school (PDF) Euclides, 89(December 2013), 7-9
  • Wijers, M. (2015). Vissen en erwten. Onderbouwwiskundedag 2015 (PDF) Euclides, 91(2), 25-27
  • De Haan, D. (2020). Hitte in de stad (PDF) . Euclides, 96(3), 32-33.

Grote Rekendag

  • Van Haeften, N., Vollmuller, B., Wijkhuijzen, C., Jonker, V. and Wijers, M. (2021). Op Rekenreis met de Grote Rekendag (PDF) Volgens Bartjens, 40(5)
  • Welling, J. F., Jonker, V. and Broekhuizen, M. (2021). Videogebruik bij de Grote Rekendag (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(3), 53-58
  • Brachten, S., Broekhuizen, M. and Jonker, V. (2020). Waarom de Grote Rekendag? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(1), 41-47
  • Jonker, V., Keijzer, R. and Visee, J. (2019). Uit verhouding. Rekenen met verhoudingen tijdens de GRD (PDF) Volgens Bartjens, 39(2), 10-12
  • Op den Kamp, R. (2018). Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46
  • Visée, J., Broekhuizen, M. and Jonker, V. (2019). Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(2)

Zie verder Grote Rekendag (op ELWIeR/ECENT).