Online prijsuitreiking Wiskunde B-dag 2020

Vrijdag 19 maart vond de online prijsuitreiking plaats van de door het FI georganiseerde Wiskunde B-dag 2020, die het thema wiskundig jongleren had. Na een hele dag waarin leerlingen volop onderzoekend met wiskunde bezig waren, stuurden de docenten van deelnemende scholen het beste werkstuk van hun leerlingen in. Vervolgens hielpen ze uit al die werkstukken een shortlist samen te stellen. Uit die shortlist koos de jury vervolgens een top drie. De toppers van 2020 waren:

1. Montaigne Lyceum – Den Haag
  2. Penta Jacob van Liesveldt – Hellevoetsluis
  3. RSG Wolfsbos – Hoogeveen

De winnende teams onderscheiden zich vooral in de manier waarop ze verslag kunnen leggen van hun onderzoek en argumenten en redeneringen kunnen geven voor hun claims. Niet alleen wiskundige, maar ook communicatieve, creatieve en coöperatieve vaardigheden spelen zo een rol bij succes.

De teams uit de shortlist werden uitgebreid in het zonnetje gezet en voelden zich zeer vereerd – met een knipoog – “bevestigd in hun intelligentie”. Naar iedere school werd een pakket gestuurd met prijzen, oorkondes, slingers en ballonnen, zodat ter plekke een feestje kon worden gebouwd. Sommige docenten deden naar nog een schepje bovenop met taart of bloemen voor de leerlingen.

Het thema was dit jaar jongleren. De opdracht begon met een video waarin een mooi wiskundig model voor jongleren werd geïntroduceerd. Het patroon waarin de ballen vliegen blijkt te beschrijven met een rij getallen, bijvoorbeeld 4,4,1. Over dergelijke rijtjes getallen blijk je talloze vragen te kunnen stellen. Ook onderzochten de leerlingen het verband tussen dergelijke gooipatronen en dienstregelingen voor treinen.

De deelnemende docenten waren weer zeer enthousiast: “Je merkt dat leerlingen op een andere manier moeten gaan denken!”. Het gaat niet meer om “opgaves goed doen”, maar om het onderzoeken op basis van open geformuleerde vragen. Niet door hoepels springen, maar wiskunde zoals in het echte leven!