Wiskunde in Teams

Nieuws

Finaleweekend Wiskunde A-lympiade

Op vrijdag 17 en zaterdag 18 maart waren ongeveer 50 leerlingen van middelbare scholen aanwezig in Garderen voor de finale van de Alympiade. Teams uit Nederland, Duitsland, Denemarken, Japan en (voor het eerst!) Kroatië hielden zich twee dagen bezig met het spel SPEXXX, en dan vooral met de daarbij voorkomende kansen en de (eerlijkheid van) de puntentelling.

Het spel kun je grofweg omschrijven als ‘een bordspel met Yahtzee-elementen’. Omdat je, net als bij Yahtzee, in meerdere worpen bijvoorbeeld vijf dezelfde ogenaantallen moet zien te gooien, is het berekenen van de bijbehorende kansen bijna onmogelijk. Daarom werd begonnen met ‘massale dataverzameling’: elk team kreeg de opdracht 50 keer te proberen in maximaal vier worpen een bepaald resultaat (bijvoorbeeld vijf dezelfde ogenaantallen) te bereiken. Deze data werd aan alle teams verstrekt en zou later in de opdracht nuttig blijken – naast een aantal kansrekenopdrachten die in de opdracht aan de orde kwamen. Vervolgens werd een uitleg van het spel gegeven door één van de makers, waarna er ongeveer een uur lang gespeeld werd. Daarbij konden er inhoudelijke vragen over het spel aan de maker gesteld worden – en dat gebeurde veelvuldig.

De vrijdagavond was er traditiegetrouw een kennismakingsopdracht, die er voor zorgde dat de deelnemers uit de verschillende landen nader contact met elkaar maakten – en dat gebeurde ook. Mooi om te zien hoe tientallen scholieren elkaar op allerlei gebied weten te vinden als je ze simpelweg bij elkaar brengt.

Zaterdagmiddag werd de finale afgesloten met het spelen van een eigen variant van SPEXXX: het ontwerpen daarvan (inclusief eerlijke puntentelling) was de eindopdracht. Aan het eind kregen alle deelnemers overigens een exemplaar van het spel mee naar huis – eventueel gesigneerd door de makers.