Prijsuitreiking Wiskunde B-dag

Vrijdag 24 maart was de prijsuitreiking van de Wiskunde B-dag 2022. Uit een overvloed aan prachtige werkstukken koos de jury uiteindelijk de volgende top 3:

1. Gymnasium Celeanum Zwolle
  2. Gemeentelijk Gymnasium Hilversum
  3. Augustianum Eindhoven

De leerlingen en docenten betrokken bij de beste negen werkstukken waren uitgenodigd om een middag in het zonnetje te worden gezet. In het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht kregen ze twee interactieve lezingen (één over de opdracht en één over andere interessante wiskunde), gevolgde door een huldiging en een borrel. De bekendmaking van de top 3 was zo spannend dat er na afloop de condens op de ramen stond.

Dit jaar ging de opdracht over een beroemd probleem: stel je hebt twee kannen, van 3 en 5 liter, een kraan en een gootsteen. Kun je door vullen, legen, en overgieten ook precies vier liter afpassen. Dat probleem laat zich eenvoudig generaliseren, en voor je het weet ben je eigenlijk met getaltheorie bezig.