Finaleweekend Wiskunde A-lympiade en uitslag

Op vrijdag 15 en zaterdag 16 maart waren ongeveer 40 leerlingen van middelbare scholen aanwezig in Garderen voor de finale van de Alympiade. Teams uit Nederland, Duitsland, Denemarken, Japan en Kroatië hielden zich twee dagen bezig met een spel waarin het oproepen van ambulances wordt gesimuleerd.

De bedoeling is om patiënten zo snel mogelijk op te halen met de ambulance en naar het ziekenhuis te vervoeren. In de simulatie is er een opeenvolging van oproepen, die een beeld geeft van de knelpunten. De teams gingen een goede strategie ontwerpen voor de plaatsing en verplaatsing van ambulances in een gebied, waarbij rekening wordt gehouden met allerlei aspecten die hierbij een rol kunnen spelen.

De vrijdagavond was er traditiegetrouw een kennismaking met teamleden uit andere landen. Mooi om te zien hoe tientallen scholieren elkaar op allerlei gebied weten te vinden als je ze simpelweg bij elkaar brengt.

Zaterdagmiddag werd de finale afgesloten met het spelen van een spel waarin het oproepen van ambulances wordt gesimuleerd.
Alle teamleden hebben een certificaat van deelname ontvangen.

De commissie heeft de werkstukken van de teams beoordeeld en bepaald op welke plaatsen de teams zijn geëindigd:

1. Kaichi Nihonbashi Gakuen senior High School, Japan
  2. HTX Køge, Denemarken